,,Gamta džiugina, gamta įkvepia, gamta gydo“: pamoka, kurioje nebuvo nuobodu
Smagu, kai atėjęs į pamoką pamatai kitaip sustatytus suolus. O jeigu dar ant jų – servetėlės ir arbatos puodeliai?.. Dar labiau suintrigavo drauge su mumis, septintokais, į lietuvių k. kabinetą atkeliavusi šeštoji klasė...
Taip spalio 25 d. prasidėjo integruota lietuvių kalbos ir biologijos pamoka ,,Gamta džiugina, gamta įkvepia, gamta gydo“. Ją mums vedė lietuvių kalbos mokytoja Nijolė Šauklienė ir biologijos mokytoja Veronika Kauliuvienė. Mokytojų žodžiais, tai buvo tartum ,,mažutė konferencija“, kur septintokai buvo pranešėjai, o šeštokai – klausytojai, vertintojai.
Mes, septintokai, pristatėme savo parengtą medžiagą apie poetės J. Degutytės knygos ,,Piemenaitė karalaitė“ eilėraščiuose aprašytus vaistinius augalus: asiūklį, šalaviją, ajerą, mėtą, dilgėlę, viržį, čiobrelį, pelyną. Tam ruošėmės visą mėnesį: reikėjo išsiaiškinti, kaip tie augalai atrodo, kur auga, nuo kokių ligų gydo, kuo įdomūs, kokią naudą duoda žmogui. Visą informaciją reikėjo sudėti į skaidres.
Kiekvienas turėjo atlikti ir kalbos tyrimo darbą: pasirinktu šriftu skaidrėse išrašytą eilėraštį iliustruoti, išsiaiškinti, kokios eilėraštyje yra kalbos dalys ir suskaičiuosi, kiek procentų bendroje kūrinio žodžių visumoje sudaro daiktavardžiai, veiksmažodžiai, būdvardžiai, įvardžiai, skaitvardžiai, prieveiksmiai, prielinksniai, jungtukai, jaustukai, ištiktukai, dalelytės. Kadangi poetė savo eilėraščiuose visus augalus vaizdavo kaip gyvas, jaučiančias būtybes, reikėjo išmokti mintinai pacituoti gražiausias personifikacijas. Skaičiuodami procentus, kurdami kompiuterines pateiktis, galėjome konsultuotis su matematikos mokytoja J. Spučiene, informatiku R. Kapica, bibliotekininke Z. Klapatauskiene.
Kiekvieno pateiktis buvo vis kitokia. Neringa Vaškytė nustebino ,,gyvomis“ iliustracijomis: skraidė paukščiai, plaukė debesys, lijo, skleidėsi žiedai; Lukas Dejus - spalvingomis diagramomis, padedančiomis suprasti eilėraštyje pavartotų kalbos dalių proporcijas.
Šeštokai įdėmiai mūsų klausėsi, užsirašė tai, kas jiems buvo įdomu, pateikė klausimų. Buvo malonu matyti, kad jie susidomėjo mūsų pristatomais augalais. Drauge padarėme išvadą, kad eilėraščiuose kalbos dalių ,,karaliai“ yra daiktavardžiai, veiksmažodžiai ir būdvardžiai, o kitos kalbos dalys – tartum tarnauja: pavaduoja, papildo, patikslina, pagražina, sujungia...
Pamokos pabaigoje visi paskandavome lentoje užrašytą pamokos šūkį ,,Gamta džiugina, gamta įkvepia, gamta gydo“: tai įrodė ir matytų augalų grožis, ir poetės eilėraščių vaizdingumas, ir įgytos žinios apie augalų gydomąsias galias. Po to ragavome kvepiančios mėtų ir gardžios dilgėlių arbatos, vaišinomės ,,Sveikuolių“ sausainiais.
Mūsų manymu, tokios pamokos turėtų vykti dažniau, bent kartą per mėnesį. Toks mokymasis yra įdomus, nevargina, tai tartum maža šventė, kurios metu visiems malonu, įdomu ir gera.
Septintokai Egidija Japertaitė, Jonas Bubelis