Pasaulinė disleksijos (skaitymo sutrikimo) pažinimo savaitė

     Nuo 2015 m. pirmąją spalio savaitę kasmet visame pasaulyje skelbiama tarptautinė iniciatyva „Go Red for Dyslexia“ (liet. „Tapk raudonu dėl disleksijos“). Šiais metais prie jos prisijungėme ir mes. Savaitės pradžioje pradinukų klasėse lankėsi mokyklos logopedė, specialioji pedagogė Regina Martišienė.

         Vaikai buvo supažindinti su disleksijos ir disgrafijos sutrikimu. Buvo akcentuota, kad visi žmonės yra skirtingi ir turi savų gabumų. Vieniems puikiai sekasi skaityti, bet nesiseka dainuoti, o kitiems vaikams puikiai sekasi informatika, tačiau iškyla sunkumų rašant diktantus... Aptarta, kaip jie gali padėti vienas

kitam įveikti sunkumus ir palaikyti draugus.

        Vaikai patys galvojo, kodėl būtent raudona spalva siūloma išreikšti palaikymą skaitymo ir rašymo sunkumų turintiems žmonėms. Po diskusijos vaikai mokėsi pasigaminti vienkartinę kaukę iš raudonos spalvos popieriaus.

        Taip pat šiai iniciatyvai paminėti mokykloje surengta ir pradinių klasių mokinių paroda „Raidė kaip išraiška“. Nepaisant to, kad kai kuriems skaityti sunkiau, visus moksleivius mokymosi kelionėje vienija RAIDĖ. Šios parodos esmė – kūriniai, kuriuose raidės tampa vaikų kūrybos objektais.Tikimės, kad po šios savaitės renginių, mūsų mokiniai tapo tolerantiškesni ir jautresni savo draugams, patiriantiems sudėtingų mokymosi iššūkių.

 

        Disleksija – bene labiausiai paplitęs neurologinės prigimties mokymosi ypatumas, pasireiškiantis apsunkintu grafiniais simboliais (raidėmis, skaičiais) išreikštos informacijos priėmimu ir analizavimu. Disleksiją turi apie 10 proc. pasaulio gyventojų. Kiekvienoje Lietuvos mokyklos klasėje gali būti 1–3

vaikai, kuriems sunkiau perskaityti ir / ar suvokti perskaitytą tekstą. Šie vaikai turi mokymosi sunkumų, tačiau gali būti šaunūs mokiniai.

        • Jie mato visumą. Tai yra labai svarbus gebėjimas bet kuriame amžiaus tarpsnyje, ypač mokymosi aplinkoje. Taip, šie mokiniai “stringa”, kai reikia pastebėti atskirus fragmentus ir detales. Tačiau jie gali puikiai atlikti asmeninį projektą.

        • Jie turi “verslumo” ugnies, yra novatoriški, visada turi daug idėjų, apie kurias noriai pasakos. Pavyzdžiui: T. Edison, H. Ford, R. Branson, S. Jobs. Šių žmonių gebėjimas vizualiai mąstyti pasaulyje, kuriame mėgstami “sąrašai” ir “lentelės” bei kitų formų tekstinė informacija, jiems atnešė pasaulinę šlovę.

Jie nebijojo klysti, nors ir darė klaidų, o jų natūralus kūrybiškumas reiškia, kad reikėjo daug dirbti savarankiškai ir pritaikyti žinias.

        • Stiprus erdvinis ir vizualinis mąstymas. Nors turintieji skaitymo sutrikimą stringa su raidėmis, teksto suvokimu ir žodžiais, bet puikiai gaudosi 3D objektuose ir vaizdiniuose. Tiesą sakant, daugelis architektų, dizainerių ir menininkų turi šį sutrikimą. Jie turi nuostabią vaizdinę atmintį!

        • Iš prigimties empatiški. Dažniausiai jautriai reaguoja, stengiasi padėti ir bendromis jėgomis randa išeitį.

         • Greitai sprendžia problemas. Geba pritaikyti žinias ir kūrybiškai išspręsti susidariusią problemą. Taip pat, dėl gebėjimo mąstyti vaizdiniais, gali paprastesniu būdu nesuprantantiems bendraamžiams paaiškinti, kas jiems neaišku.

         Dileksijos savaitės minėjimo renginius Lietuvoje inicijuoja „Dyslexia centras“ ir Lietuvos aklųjų biblioteka (LAB), aptarnaujanti visus, negalinčius skaityti įprasto spausdinto teksto.

Logopedė, specialioji pedagogė R. Martišienė